
ISSN 2312-5160 

© 2015  Актуальні питання масової комунікації 

8 

Current Issues of Mass Communication, Issue 18 (2015) 
 

Journal homepage: http://comstudies.org 

 

 

UDC 007: 304: 654.198 (474.5) 

 

Genesis of Public Broadcaster in Post-Soviet Society.  

Lithuanian Case 
 

Zygintas Peciulis 
 

Faculty of Communication, Vilnius University, 7 Maironio str., LT-01124 Vilnius, Lithuania 
 

Corresponding author’s e-mail address: zygintap@takas.lt 

 

ABSTRACT 
 

The goal of the research was to analyse the development of the idea of the public service broad-
casting (PSB) in Lithuania as one of Post-Soviet countries that restored its independence in 1990. 
The Lithuanian case serves in revealing the great variety of ways to interpret the idea of the PSB, 
the possibilities to manipulate various notions, and the way the fate of the PSB can be affected by 
politicians and competing business groups.  
In this research we distinguished the following stages of the PSB concept formation in Lithua-
nia: the first debates (the development of legislative basis), and attempts of influence – the so-
called depoliticisation, decommercialisation, and optimization. In order to achieve it, we ana-
lysed the Lithuanian legislation and its amendments, parliamentary discussions, and press publi-
cations. We also compared the Lithuanian PSB concept with the Western perception.  
It was concluded that despite of the official declarations about further limiting the interference 
with the national service broadcaster, there actually were the attempts of influence and politicisa-
tion. Politicisation by depoliticising. In pursuit of changing the Lithuanian Radio and Television 
(LRT) management the procedure of LRT Council formation was changed in 1996-1997: repre-
sentatives were delegated by 15 creative and public organisations. The principles of public or-
ganisations selection have been criticised. Politicisation by de-commercialising. In 2000-2002, 
the LRT was criticised because of its commercialisation and non-performance of its mission. It 
was intended to develop a special funding system whereby the LRT should submit the Seimas 
with a funding plan and evidences justifying that the anticipated programmes are in compliance 
with the national mission. Introduction of such amendments could pose a risk of direct political 
interference with the LRT management and formation of the programme content. Politicisation 
by optimising. In 2009-2010 the attempts were made to radically reform the LRT management. 
The criticism related to linkage of the LRT Council members mandate with the political calendar, 
possibility of recalling the Council members by the delegating institutions and organisations, and 
the right of the Seimas Committee to approve or reject the strategy of the LRT programming. In 
2014, a new financing model of the LRT has been developed, following which the LRT in 2015 
discontinued broadcasting the commercial ads (except for certain established cases). The LRT 
financing is known in advance and calculated on the basis of the budget revenue and excise duty 
collection results of a preceding calendar year. 
 

KEYWORDS: public service broadcasting, Lithuanian Radio and Television, LRT, radio, TV, 
soviet propaganda. 



  ISSN 2312-5160 

 

  © 2015  Current Issues of Mass Communications 

9 

 

УДК 007: 304: 654.198 (474.5) 

 

Генезис громадського мовника в пострадянському 

суспільстві. Литовський приклад 
 

Зигінтас Песіліус, Інститут журналістики факультету комунікації Вільнюського уні-

верситету, професор, Dr. Habil. 

 

 

Резюме  
Метою дослідження було проаналізувати розвиток ідеї суспільного мовлення в Литві як 

одній з пострадянських країн. Литовський випадок є показовим для демонстрації різних 

інтерпретацій ідеї суспільного мовлення, маніпуляцій відповідними поняттями і нормами, 

впливу на суспільне мовлення конкуруючих політичних та бізнес-груп.  

У даному дослідженні ми виділили наступні етапи формування концепції суспільного 

мовлення в Литві: перші дебати (розвиток законодавчої бази), а також спроби впливу – так 

звані «деполітизація», «декомерціалізація» та «оптимізація». Було проаналізовано відпові-

дне законодавство Литви і поправки до нього, парламентські обговорення, публікацій в 

пресі. Ми також порівняли литовську концепцію суспільного мовлення із західним тлума-

ченням. 

Дослідження дало підстави дійти висновку, що, попри офіційні заяви про обмеження втру-

чання до роботи національної служби мовлення, мали місце спроби впливу і політизації її 

діяльності. «Деполітизація»: в 1996-1997 рр. був змінений порядок формування Ради Ли-

товського радіо і телебачення (LRT), до якої було делеговано представників 15 творчих і 

громадських організацій. Принципи відбору громадських організацій зазнали критики. 

«Декомерціалізація»: в 2000-2002 рр. LRT критикували за надмірну комерціалізацію і не 

виконанні своєї державної місії. Було вирішено розробити спеціальну систему фінансу-

вання, за якою LRT мала представляти Сейму план фінансування та свідоцтво відповідно-

сті запланованих програм державній місії. Введення таких змін могло становити небезпеку 

прямого політичного втручання у формування змісту програм. «Оптимізація»: в 2009-

2010 рр. були зроблені спроби радикального реформування управління LRT, які критику-

валися за пов’язування мандата членів Ради LRT з політичним календарем, за можливість 

відкликати членів Ради установами та організаціями, які їх делегували, а також за права 

Комітету Сейму схвалювати або відхиляти стратегію мовлення LRT. У 2014 р. була розро-

блена нова модель фінансування LRT, після чого з 2015 р. LRT припинила трансляцію 

комерційної реклами (окрім деяких визначених випадків). Фінансування LRT розрахову-

ється заздалегідь на основі доходів бюджету і акцизного збору за попередній календарний 

рік. 

Ключові слова: суспільне мовлення, Литовське радіо і телебачення, LRT, радіо, телеба-

чення, радянська пропаганда. 

 

 

Зигинтас П. Генезис общественного вещателя в постсоветском обществе. Литовский 

пример. 
Резюме. Целью исследования было проанализировать развитие идеи общественного ве-

щания в Литве как одной из постсоветских стран. Литовский случай показателен для де-

монстрации различных интерпретаций идеи общественного вещания, манипуляций соот-



ISSN 2312-5160 

© 2015  Актуальні питання масової комунікації 

10 

ветствующими понятиями и нормами, влияния на общественное вещание конкурирующих 

политических и бизнес-групп. В исследовании выделены следующие этапы формирования 

концепции общественного вещания в Литве: первые дебаты (развитие законодательной 

базы), а также попытки воздействия – т.зв. «деполитизация», «декоммерциализация» и 

«оптимизация». Исследование дало основания сделать вывод, что, несмотря на официаль-

ные заявления об ограничении вмешательства в работу национальной службы вещания, 

имели место попытки влияния и политизации её деятельности.  

Ключевые слова: общественное вещание, Литовское радио и телевидение, LRT, радио, 

телевидение, советская пропаганда. 

 

 

 

1. Introduction 
 

The idea of Public Service Broadcasting (PSB) is associated with the Greek agora and the 

Roman forum. It is a modern evolution of the idea of a public space and a citizens’ forum [1; 2; 

3]. It is the continuation of public services that serve the citizens’ needs (water supply, gas, elec-

tricity, police, medical aid), known since the Medieval times as utilitas publica [4; 5]. The PSB 

emerges as an alternative to state and commercial media models. In the beginning of the 20th 

century, the subordinate press, developed under absolute monarchies, is transformed into propa-

ganda media of fascist and communist states. The free media, which appeared in the UK, France, 

and the USA in the end of the 18th c., develops the idea of the freedom of the press and the 

fourth power [6; 7]. In the 20th c., this concept splits into the Anglo-Saxon one (the liberal com-

mercial US audiovisual broadcasting model or the mixed competitive audiovisual market of 

Great Britain) and the continental one (the Western European PSB monopoly) [8; 9; 10; 11].  

  In Italy, Sweden, and Switzerland it is private companies that launch radio and TV broad-

casts, while in France and Belgium these are private and state broadcasters [12]. For the sake of 

political compromise, in Great Britain the concept of PSB emerges. The Crawford Report, pub-

lished in 1926 [13], stated that the radio cannot be put into private hands as its significance in 

society is too great. In order to avoid the political influence of the governing majority, political 

parties agreed to design an audiovisual broadcasting system that would ensure a safe distance 

between the government and the broadcaster, and serve citizens’ interests rather than those of 

political powers or consumers [14]. The essence of the concept was that the PSB was to be gov-

erned and funded by the citizens. The independent management of the PSB was to be ensured by 

the boards of plenipotentiaries (delegated by institutions and public organizations) or appointees 

(appointed by the Parliament, the president, the government). Independent financing was to be 

ensured by a subscription fee paid by radio and TV receiver holders. The following principles of 

the PSB are mentioned the most frequently: the institutional ones (the citizens’ will is expressed 

via public management boards), the legal ones (including certain obligations regarding program 

content as well as prerogatives such as secure financing, priority in distributing broadcasting 

frequencies), and the ideological ones (the broadcaster mission) [15; 16; 17; 18]. The main goals 

of the PSB are considered to be shaping national identity, serving the needs of various social 

groups, and promoting democracy [19; 20].  

The British PSB concept of post-war consensus [21] spread across Western Europe after the 

World War II, and in Eastern and Central Europe in the 1990s. When adapting it, different mod-

els of forming and financing management institutions (subscription fee, budgetary subsidies, 

advertising) were opted for. The European Broadcasters Union (EBU) does not indicate a spe-

cific managerial and financing regulation. It is recommended for management institutions to 

ensure independent editorial policy in a PSB, and financing should be sufficient for fulfilling its 



  ISSN 2312-5160 

 

  © 2015  Current Issues of Mass Communications 

11 

mission. Once the Western European audiovisual market was liberalized and the PSB monopoly 

abolished in the 1990s, the issue of broadcasting commercials gained acute relevance. The PSB 

was accused of selling the same product twice as the programmes were paid for via subscription 

fee or state subsidies as well as through advertising revenues [22]. 

The idea of the PSB raises controversial attitudes. According to J. Bourdon, the PSB demon-

strates how a religious or police-based state evolves into a state of care and intercession [23], 

P.Legendre sees the noble and generous concept as a form of state renunciation [24]. However, 

S. De Proost believes that the PSB is nevertheless characterised by the logic of state monopoly, 

allowing to politicize the management and preserving the priority right to airtime for politicians 

[5]. G. Murdock doubts whether commercial broadcasters in the US have merited the democracy 

less than the European public ones [25]. Historic experience shows that the PSB model leaves 

leeway for influence from politicians [26]. The most frequently mentioned cases include the 

efforts of the French Communist and Gaullist alliance to control the media, the influence of the 

Italian Christian Democratic Party on the television, and the Italian and Dutch aim to provide 

public TV channels for political party influence [27; 28; 29].  

 
2. Research Methods 

 

A glance at the development of the PSB concept reveals its variety and problematic nature. 

Our goal was to analyse the development of the idea of the PSB in Lithuania as one of Post-

Soviet countries that restored its independence in 1990. The Lithuanian case serves in revealing 

the great variety of ways to interpret the idea of the PSB, the possibilities to manipulate various 

notions, and the way the fate of the PSB can be affected by politicians and competing business 

groups. We brought forward an assumption that the variety of interpretations of the PSB prevents 

the establishment of full independence from political influences. The Lithuanian case shows that 

the political pendulum law applies as attempts to destabilize the operation of the PSB usually 

correspond to the political calendar.      

We distinguished the following stages of the PSB concept formation in Lithuania: the first 

debates (the development of legislative basis), and attempts of influence (the so-called depolitici-

sation, decommercialisation, and optimization).  

In order to achieve it, we analysed the Lithuanian legislation and its amendments, parlia-

mentary discussions, and press publications. We also compared the Lithuanian PSB concept 

with the Western perception.  

 
3. Results and Discussion 

 

The First Debate: Development of Legislative Framework 

The television that appeared in Lithuania (1957) while it was incorporated into the composi-

tion of the Soviet Union becomes a propaganda tool for the governing Communist Party to 

achieve its goals. The managers of the Lithuanian Radio and Television (LRT) are appointed and 

controlled by government structures controlled by the Communist Party. Television is more suit-

able for ideological purposes than other means of mass media and propaganda: it is accessible 

and understandable to all. The aims of the state broadcaster are revealed in the goals that are set 

out. Public political programmes should shape the materialistic outlook in ordinary working 

people, instil ideas of Soviet patriotism and proletarian internationalism, and mobilize collectives 

in order to solve economic and social tasks indicated by the party. Economic programmes should 

talk about work organization, socialist racing, rationalisers’ movement, increasing work produc-

tivity, and improving product quality [30]. Ideological goals are also set out for programmes of 

culture and art, as well as children’s and youth programmes. They determine the size of the pro-



ISSN 2312-5160 

© 2015  Актуальні питання масової комунікації 

12 

gramme, the ideas proclaimed, and the standards promoted. The LRT served the dissemination of 

basic ideological postulates for three decades.  

Since the outset of the resurgence (Atgimimas), with establishment in 1988 of the reform 

movement Sąjūdis, discussions started on the public service broadcaster (PSB) along Western 

lines, with its independent control and financing, and representing interests of different society 

layers.  The public sphere concept has been perceived as the social interaction arena, a citizens’ 

forum where arguments are made and public opinion is shaped, and political decisions are built 

by a democratic state [1; 3].  

Political changes in Lithuania coincided in time with deregulation and de-monopolization of 

the Western European audio-visual sector launched in the mid-1980s. Legalisation of commercial 

broadcasters led to identity crisis experienced by the public sector of the Western Europe caused 

by competition, decreased level of audience, vague future prospects. Even though positions of the 

PSB in Europe have been shaken, such model for the post-communist states was a positive ex-

ample of the freedom of expression and democratic management of media sector to be followed.  

The attitude towards public broadcasting was determined by various aspects in Lithuania.  

The politicians’ strive to maintain influence. As the contradiction between the former Soviet 

and the new political government emerged, deliberations were ongoing on whether it was suffi-

cient to simply shift the control of the radio and television from the hands of the previous (the 

mischievous) management into those of the new (the right) one. Tough economic situation and 

the need for public mobilization were used as arguments for the need to have a state broadcaster. 

As the governing majority changed after the election, efforts were present to reduce the influence 

of the previous majority. 

 Tension on the audiovisual market. Discussions on the PSB model were affected by the 

changed audiovisual market. In mid-1990s, commercial broadcasters emerge in Lithuania, which 

are associated to modernity and Western democracy, while the LRT is constantly reminded of its 

Soviet past. Commercial broadcasters aim at preventing the LRT from competing on the advertis-

ing market.  

From the very beginning of independency in 1990, the soviet Lithuanian Radio and Televi-

sion (LRT) was reorganized into an institution subordinate to the Supreme Council – Re-

constituent Seimas. The LRT Managing Board appointed by the Seimas became the highest deci-

sion-making body of the Lithuanian Radio and Television. The Managing Board comprised of 

public representatives, nominated candidates to the position of Director General, for approval by 

the Seimas. The Managing Board had certain features incidental to the organizations that 

emerged in Great Britain ensuring that sufficient distance is maintained between a broadcaster 

and authorities.  

The first Statute of Lithuanian Radio and Television established the essential democratic 

principles of the audio-visual broadcasting activities such as objectivity, democracy, the freedom 

of expression, editorial independence and freedom of conscience, pluralism (broadcasts are open 

to participation by people of different opinions and beliefs, and representatives of the variety of 

political parties, political and public participation movements, organizations,  ethnic and religious 

communities). Discussion on the new status of the LRT emphasized the radio and television 

mission as an intermediary between the state and society, the authorities and citizens. Such provi-

sions comply with the essential PSB regulating documents, namely the role emphasized by the 

European Parliament resolution of integrating society in political, economic, social and cultural 

life, considering the audio-visual organizations as the platform for discussions to express opin-

ions and formulate public opinion [20]; the Treaty of Amsterdam with the EU Member States’ 

confirmed commitment clarifying that the PSB system is directly related to the democratic, social 

and cultural needs of each society and the need to preserve media pluralism [31]; and social re-

sponsibility of a broadcaster as declared by the European Broadcasting Union (EBU) along with 

commitment to provide different and high-quality information assisting citizens to judge on the 



  ISSN 2312-5160 

 

  © 2015  Current Issues of Mass Communications 

13 

social policy and public life [32]. 

On the other hand, some indications of the state broadcaster also remained: the term of office 

of the LRT Management Board was linked to the political calendar, i.e. parliamentary elections 

and change of political authorities. LRT was obliged to promulgate official communique, present 

the official viewpoint of authorities on major issues of the state and public life. Members of the 

Parliament, heads of the subordinate state institutions, and members of the Government had the 

priority to use Lithuanian Radio and Television to discuss questions within their activities [33]. 

Such a duality, combination of sociality and statehood may be explained by discussions held in 

the Seimas. Some parliamentarians were of the opinion that a document defining the main PSB 

principles was premature, since it was relevant only for a democratic, free and independent state, 

which was not the case with Lithuania yet. Appealing to the special transitional stage in the state 

development, essentially, they have declared the principles of the state broadcaster, i.e. LRT is 

the state institution, and thus should take care of the state.  

Supporters of the Western public model considered that such special position of the state was 

used as an attempt to justify pursuit of taking radio and television into somebody’s own hands, 

and emphasized that democracy and publicity should not be forgotten while entrenching legiti-

macy of the statehood. Despite the challenging environment the supporters called for establish-

ment of an independent organization, building the structures required for a normal democratic 

state [34]. Discussions on LRT financing were not in the meantime related to alternative sources, 

i.e. sufficient allocations were expected from the national budget. At the same time it was also 

acknowledged that in the context of a difficult economic situation such allocations would place a 

considerable burden on Lithuania, nevertheless the importance of radio and television for the 

state is understandable.  

The first debate in the re-established independent Lithuania has disclosed the political polari-

zation and open intentions of politicians to retain influence over the audio-visual media. During 

discussions on the candidacy of new LRT head, the representative of the new right-wing majority 

Gediminas Vagnorius has expressed the majority’s view on taking over control of strategic enti-

ties, including LRT. He was asking whether anybody was aware of any examples when the po-

litical force having absolute majority in the parliament appoints to a leading position a person 

from the opposite political forces. “The fundamental revolutionary changes have taken place after 

the 11 March (author’s note: Re-establishment of the State of Lithuania), and one should not 

think that everybody has accepted this fact. Elections of LRT manager is a stage in this political 

struggle.  This is not a kind of professional competition; it is a pure political issue. (...) Of course, 

we can give this position to our opponents as in case of newspapers “Tiesa”, “Komjaunimo ti-

esa”, “Valstieciu laikrastis” or other state mass media. Perhaps giving radio and television away 

is also possible, and then practically everything will be (...) in the same hands, (...) that governed 

the Lithuanian Soviet Socialist Republic” [35]. It was thus formulated that the PSB is the same 

field of the governing majority interests as other seats of executive power. 

With changes in composition of the Seimas after extraordinary elections (1992) the steps 

have been taken to change the composition of the LRT Managing Board (on the basis of LRT 

Statute establishing that the Seimas shall appoint the LRT Managing Board for the period of its 

mandate). Representative of the newly-formed opposition Andrius Kubilius has raised an issue of 

the overall need to form the Managing Board. Is it for the purpose of “laundering” responsibility 

of the direct television management? Escalating the issue, the Parliament member invoked the 

incompetence of LRT management and incapacity of the Managing Board to solve the problems 

of LRT [36]. Parliamentarian Vytautas Pleckaitis stated that the LRT Managing Board formed by 

the previous Seimas was dependant on the political landscape, with the same principle remaining 

in the new Seimas. He doubted whether the Seimas had competence in addressing the issue of the 

LRT Managing Board formation [36]. Chairman of the LRT Managing Board Laimonas Tapinas 

encouraged assuming the European concept of the public service broadcasting where radio and 



ISSN 2312-5160 

© 2015  Актуальні питання масової комунікації 

14 

television are being considered not as an institution of the president, the parliament or the cabinet 

of ministers, but treated as an establishment accountable to the general public. On the other hand, 

he acknowledged the right of the parliament members to represent the citizens: members of the 

Seimas being representatives elected by the people express their will in forming the LRT leader-

ship [36].  

Despite the confrontation and different opinions, the fundamental changes of the Lithuanian 

media regulation were established in 1996 by Law on Provision of Information to the Public [37] 

and Law on the National Radio and Television [38]. The search for the most appropriate model 

to be applied in Lithuania was carried out by analysing media-regulating legislation of Great 

Britain, Sweden, Germany, Norway, France and other countries (analysed experience of 23 coun-

tries). New practice of developing such legislation has developed: involvement of public organi-

zations (Radio and Television Association, Union of Journalists, Journalists’ Society, Periodical 

Press Publishers’ Association), international expertise (conclusions of foreign experts, European 

Broadcasting Union (EBU). To develop a new LRT management model no attempts have been 

made to copy a model of some specific country looking instead for a hybrid option. 

Discussions on the law disclosed the political tension. One of the alternative law promoters 

Gintaras Babravičius spoke about strengthening, from 1992, of the control by the state institu-

tions over the media while the state radio and television has been “totally controlled” [39]. Ongo-

ing interference by politicians has also been emphasized by Laimonas Tapinas, LRT Director 

General, who resigned at the beginning of 1995.  He told that “LRT hands were tied by idiotic 

laws, acts and norms, while the LRT has been treated as a political tool, some kind of a “blanket” 

which is considered by politicians as their own property, which is drawn by everybody to “cover” 

his own side. As per the Director General, the overall LRT existence, programmes made and 

broadcasted depend directly on the mercy of authorities. “If liked, you will receive higher budg-

eting, and if not, blame yourself” [40]. 

Law on Provision of Information to the Public and Law on the National Radio and Televi-

sion, which came into effect in 1996, have formulated the principles of the LRT management. 

The highest decision-making body of the LRT now was the LRT Council formed for the period 

of three years and consisting of 13 members, with three of them appointed by the President, four 

members appointed by the Seimas, and six members delegated, as drawn by lot, by nine public 

organisations. The principle of rotation has also been introduced establishing that three years 

later those organisations that have not been in the composition of the Council in the first term of 

office could delegate their representatives. The Council was depoliticised, i.e. members of politi-

cal parties had to suspend their membership until the end of their term of office. The LRT Coun-

cil made a public call to fill the post of the Director General; until such time the LRT leader was 

appointed by the Seimas [37]. 

To reduce dependence of the LRT on the state budgetary allocations the other alternative 

forms of financing have been sought. Proposals were brought forward to collect funds for radio 

and television through increase of the tariffs per kilowatt of electricity or by introducing a sub-

scription fee. Opinions divided. One part of the draft promoters were in favour of the alternative 

forms of financing, while the others remained committed to the budgetary allocations and reve-

nues from the commercial advertising activities. It was decided to start collecting the subscription 

fee that could ensure independent financing of the broadcaster. During a transitional period the 

LRT had to be financed from the alternative sources: state budgetary allocations, subscription 

fee, revenues from sales of radio and television programmes, sponsorship and charity as well as 

advertising. With increasing proceeds from the subscription fee the budgetary allocations and the 

time intended for advertising had to be decreased. The time of the subscription fee introduction, 

its amount and collection procedure had to be established in a law on the LRT subscription fee; 

however such law has not been passed. The time of the subscription fee introduction was delayed 

until complete exclusion of this provision from the LRT Law. 



  ISSN 2312-5160 

 

  © 2015  Current Issues of Mass Communications 

15 

The topic of decommercialisation continuously appears on discussion agenda. European 

funding standards are aimed at, and ways to ensure constant and independent funding are 

searched for. The actions of the politicians keep a trace of the influence of commercial broadcast-

ing lobbyists aiming to ban advertising on the LRT. Decommercialisation efforts are usually 

concealed with attempts to substantialize the goals and the mission of the PSB. However, elimi-

nating advertisements without ensuring sufficient funding only increases subordination of the 

PSB further.  

 

Political Pendulum and Struggle over Influence on the LRT  

Politicisation by depoliticising. Despite the western model of the LRT management estab-

lished in the Law on Provision of Information to the Public, political battle over influence on the 

LRT continued. The manifest tension was highlighted by the swing of the political pendulum 

after elections to the right or left. In 1996, with the end of the term of office of the left-wing ma-

jority, the procedure of the LRT Council formation was changed and new Director General was 

elected. The new right-wing majority after the elections treated such activities as an attempt of 

the losing political forces to keep their person in the LRT. Despite emphasis in the international 

documents of the necessity to ensure independence of a public service broadcaster from the po-

litical majority as well as the pursuit to avoid coincidence of the political calendar with the terms 

of office of the PSB management bodies [41; 5], those who won the elections talked in a way as 

if such concept was not operating in Lithuania. It was claimed that every power comes with its 

own program and objectives that are supported by the large part of the nation who elected it. It 

has to establish institutions assisting in achievement of those objectives, while radio and televi-

sion is one of such institutions [42]. 

In order to seize the influence over the LRT the PSB depoliticising was mentioned, stating 

that independence of the media from any political power is the first indicator of a democratic 

state maturity, prosperity and well-being [43]. In other words, it was decided that out of the com-

bination of so-called authorised (representatives delegated by institutions and public organiza-

tions, professional and creative unions, the church, and academic community) and appointed (by 

the Parliament, the President and the Government) only the authorized shall be left, refusing 

delegation of the LRT members by the President and the Seimas. It was also decided to form the 

LRT managing body that would consist of the members from 15 creative and public organisa-

tions [38]. The critics of such decision were surprised at the criteria on the basis of which 15 

public organisations have been selected out more than 500. The declared pursuit of de-

politicisation has caused the crisis that de-stabilised the LRT activities. However, the political 

subtext has been disclosed by the legislative amendment specially intended for the existing situa-

tion establishing that upon formation of a new LRT Council the Director General shall resign.  

Ensuring the financial independence of the LRT was suggested by employment of mixed 

sources, i.e. the subscription fee, state budgetary allocations, revenues from sales and issue of 

programmes, sponsorship and charity. It was also suggested establishing fixed LRT budget 

amounts (0.4 percent for television and 0.2 percent for radio from the total annual expenses of the 

state budget, each year reducing the budgetary allocations by the amount equal to the amount of 

the subscription fee and other revenues of the LRT received during a preceding calendar year). 

Furthermore, it was provided that the services of programmes broadcasting shall be paid for to 

the delivering entities directly from the state budget (0.2 percent from the total annual state 

budget expenditures). Implementation of the referred provisions would have been allowed mak-

ing the LRT budgeting procedure on the basis of clear criteria, with the budget itself becoming 

forecastable and directly independent from the Government or the Seimas.   

The opposition here noted the political subtext of de-politicisation. Some of them were afraid 

that the Seimas, as the LRT incorporator, would remain unrepresented and could not exercise any 

influence. The others took note that the suggested public organisations disclose the political mo-



ISSN 2312-5160 

© 2015  Актуальні питання масової комунікації 

16 

tives. “I cannot understand who allows you, at your sole will, grant the right to some organisa-

tions and no to other. Maybe you should allow doing it by organisations themselves?” criticised 

the Parliament member Vytenis Andriukaitis. Those who defended the idea of so-called de-

politicisation assured that by opening new doors to the nation the democracy is being let in [43]. 

The political discussions evidenced that a certain part of the politicians were considering the LRT 

as the state broadcaster controlled by the ruling majority which is obliged to obey such ruling 

majority and become a propaganda tool for the executive power.  

After some period of the LRT governance by the public organisations, in the beginning of 

2000 the country returned back to the mixed model of the appointed and authorised members of 

the Council, i.e. 4 members for the term of six years appointed by the President, 4 members for 

the term of four years appointed by the Seimas (2 candidates suggested by the opposition), and 4 

members for the term of two years delegated by the public organisations. Upon expiry of the 

Council member mandate, an institution that has appointed or delegated such member shall dele-

gate a new member for the period of six years. The element of the executive power influence also 

remained, i.e. the Seimas each year was approving the LRT Council report. The rotation principle 

in the LRT Council has brought the stability into the LRT work; leaders of the LRT who previ-

ously were changing rather often now managed to work for the entire term of office. However, it 

is also true that such “formula” of the LRT Council formation has also been criticised, since two 

thirds of the LRT Council members were appointed on the political principle basis. The situation 

was also criticised because of the maximum term of office of 12 years threatening LRT stagna-

tion [44]. The LRT management model formed in 2000 with some minor corrections and adjust-

ments is still effective; however the period of 15 subsequent years evidences some manifest at-

tempts (in 2002 and 2010) of changing. 

Politicisation by de-commercialising. The Seimas of 2000-2004 returned back to the idea of 

the LRT de-politicisation and de-commercialisation with the declared pursuit of pulling the LRT 

out of the influence of politicians and business. According to the authors of the legislative 

amendment, since the 11 March 1990 the national radio and television as some kind of the Golan 

Heights has been the subject of speculations of all political forces [45]. However, the suggested 

amendments were increasing the interference of the Seimas not only in the finance allocation 

activities but the contents of the programmes as well. It was stated at that time that with increase 

of the commercial advertising the national radio and television is moving away from its mission 

of education and culture promotion. It was also concluded that less and less the LRT facilitates 

critical thinking, presenting less information on the European and global cultural diversity, the 

problems of modern society development and many other fundamental things. The LRT was 

being accused of becoming the re-allocator of the budgetary funds and seller of advertising time 

that does not apply any mission-related criteria to the programmes bought from producers. In the 

opinion of the LRT Law amendment initiators, the LRT has developed into the commercial 

broadcaster at the same time receiving huge allocations from the state. The question in this case 

was whether the state should continue funding the commercial channel setting itself apart from 

the intended mission overseen by the law. Seeking to readdress the unacceptable situation when 

the Seimas makes budgetary allocations without asking for advance justification of spending or a 

structural financing plan, which could evidence how the state allocations would be used. Devel-

opment of a funding system was pursued to be used as a basis for the LRT to submit the Seimas 

not only with a financing plan but also with the evidences justifying that the forecasted pro-

grammes are in compliance with the national mission [45]. Provided such amendments were 

adopted, the Seimas would have taken the editorial control over the LRT. 

Politicisation by optimising. In 2010-2011, the need was declared for strengthening the LRT 

Council function by establishing the positions of secretary and specialists of management, fi-

nance, and legal area. Jointly with optimisation-related recommendations the proposal was given 

to refuse the principle of rotation in the LRT Council, by linking the term of office of the Council 



  ISSN 2312-5160 

 

  © 2015  Current Issues of Mass Communications 

17 

members with the term of office of the institutions that delegate them. As if forgotten about the 

earlier discussion in Lithuania, the Western experience, and the principle of continuity, the initia-

tors of amendments were surprised why the LRT Council has people delegated by the previous 

Seimas or the President. Discussions also returned back to the year 2002 and the issue of criteria 

formation then considered by the Seimas; this time the LRT Council had to establish the admini-

stration performance assessment indicators and formulate tasks to the Director General. Failure 

by the Director General to accomplish the targets within the established period may be subject to 

consideration of the issue of his dismissal. It was also suggested to simplify the dismissal proce-

dure itself, i.e. by simple majority instead of two thirds of the votes. Adequacy of the criteria and 

targets formulated to the Director General had to be evaluated by the Seimas [46].  

Political measures were followed by financial. Again it was attempted prohibiting the com-

mercial advertising in the LRT without any provision of loss-compensating alternative sources. 

Since Lithuania at that time was already enjoying the membership in the European Union, con-

clusions on the initiated changes have been submitted by the European Law Department. The 

conclusions noted that despite the fact that prohibition of advertising does not contradict Audio-

visual Media Services Directive, it had to be provided how absence of the advertising revenue 

would be compensated [47]. 

Pursuit of the part of politicians to change the LRT management and take over the PSB con-

trol faced public resistance. The LRT Council has addressed the Lithuanian society and interna-

tional organisations. The Council stated that the LRT was working for a decade without direct 

interference of the politicians, while the LRT Law is repeatedly mentioned by the European Un-

ion as one of the most modern and best ensuring the independence of PSB from direct influence 

of politicians. The Council warned that the amendments under drafting would essentially mean 

the return to the model of state radio and television, while the LRT would become a mouthpiece 

of the ruling majority. The Council has criticised the linkage of the Council members’ appoint-

ment with the political terms of office, and the possibility of LRT management crisis in case the 

Seimas fails to approve the LRT Council report (followed by necessity for the Director General 

to resign). The Council also questioned the right of institutions and organisations to recall mem-

bers of the Council, the right of the authorized Seimas committee to approve or reject the strategy 

of LRT programmes. The contents of the submitted amendments, in the LRT Council opinion, 

contradicted the fundamental precepts of the democratic Europe, leading to nationalisation of the 

public service broadcaster and preparing the ground for anti-democratic processes as well as 

restriction of freedom of expression in Lithuania [48].  

The concerns on the above-referred amendments have also been expressed by Ingrid Del-

tenre, Director General of the European Broadcasting Union (EBU). She criticised the intentions 

of changing the public Council composition, introducing the possibility of recalling the Director 

General by simple majority of votes, as well as interference by the Seimas in regulation of the 

programmes’ content. It was forecasted that prohibition of advertising may disrupt activities of 

the LRT, causing failure to ensure sufficient independence of the broadcaster from the state insti-

tutions [49; 50]. Conclusions by Legal Department of the Seimas drew attention to the provisions 

that were in potential contradiction to the applicable laws (sole responsibility of Chairman of the 

LRT Council for actions of the collegial management body; legally questionable linkage of the 

employment contract of the LRT Director General to the accomplishment of annual plans [47]. 

Public resistance and the international opinion prevented from adopting such anti-democratic 

laws, and revising the public service broadcasting regulation procedure.  

The preservation of the established model of the LRT management was followed by devel-

opment of new financing model in 2014 [51].  Starting with the 1st January 2015, the LRT dis-

continued broadcasting the commercial ads, except for some cases (advertised culture and sport 

events, sponsorship or support notifications, and social advertising). Financing was linked to the 

state budget indicators (1.5 percent from the state and municipal budget revenues of a preceding 



ISSN 2312-5160 

© 2015  Актуальні питання масової комунікації 

18 

year and 1.3 percent from the excise duty revenues) [51]. The LRT financing became independ-

ent from the executive authorities and is known in advance (calculated under the fixed formula 

(e.g. for the year 2015, under the budget revenue and excise duty collection results of 2013; for 

the year 2016, under results of 2014, etc.).   

 

4. Conclusions  
 

The approach to the national public service broadcaster evidences the maturity of the state 

and the civil society. Often, politicians pursue retaining their influence and leverage on the mass 

media, while intellectuals are not shying away from serving the policymakers in their political 

games. Opportunities to adequately exercise functions of the public service broadcasting are 

secured by the independency from the ruling majority deriving from the independent financing 

and independent governance by the public representatives. 

The history of Lithuanian audio-visual broadcasting stretches back to the 20th century. The 

Lithuanian Radio began its broadcastings in 1926, while the Lithuanian Television commenced 

its activities in 1957. After declaration of the independence (the 11th March 1990), Lithuania 

started pursuing introduction of the Western model of public service broadcasting. The Supreme 

Council – Re-constituent Seimas has reorganized the soviet propaganda institution into an inde-

pendent Lithuanian broadcaster (LRT). Following the new LRT Statute, radio and television 

became an institution accountable to the Parliament and led by the public institution, i.e. the LRT 

Managing Board. Nevertheless, significant influence of policymakers remained, i.e. Board mem-

bers were appointed for the period of the Seimas mandate, and the Parliament members had an 

exclusive right to use LRT airtime.  

In 1996, Lithuania adopted significant documents regulating the media services, i.e. Law on 

Provision of Information to the Public and Law on the National Radio and Television. The LRT 

Managing Board was replaced by the Council of 13 members (3 appointed by the President, 4 

appointed by the Seimas, and 6 members delegated, as drawn by lot, by nine public organisa-

tions). It was decided to collect a subscription fee to finance the LRT, reducing commercial ads 

and budget allocations, though such provision has not been implemented. 

Later the attempts of exerting influence on the LRT have been made on several occasions. 

Despite of the official declarations about further limiting the interference with the national ser-

vice broadcaster, there actually were the attempts of greater influence and politicisation.  

Politicisation by depoliticising. In pursuit of changing the LRT management the procedure of 

LRT Council formation was changed in 1996-1997: representatives were delegated by 15 crea-

tive and public organisations. The principles of public organisations selection have been criti-

cised. 

Politicisation by de-commercialising. In 2000-2002, the LRT was criticised because of its 

commercialisation and non-performance of its mission. It was intended to develop a special fund-

ing system whereby the LRT should submit the Seimas with a funding plan and evidences justi-

fying that the anticipated programmes are in compliance with the national mission. Introduction 

of such amendments could pose a risk of direct political interference with the LRT management 

and formation of the programme content.  

Politicisation by optimising. In 2009-2010 the attempts were made to radically reform the 

LRT management. Such pursuit faced resistance not only in Lithuania, but also caused consider-

able concern on the international level. The criticism related to linkage of the LRT Council 

members mandate with the political calendar, possibility of recalling the Council members by the 

delegating institutions and organisations, and the right of the Seimas Committee to approve or 

reject the strategy of the LRT programming. 

In 2014, a new financing model of the LRT has been developed, following which the LRT in 

2015 discontinued broadcasting the commercial ads (except for certain established cases). The 



  ISSN 2312-5160 

 

  © 2015  Current Issues of Mass Communications 

19 

LRT financing is known in advance and calculated on the basis of the budget revenue and excise 

duty collection results of a preceding calendar year. 

 
References 

 

1. Habermas, J. (1989), The Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry into 

a Category of Bourgeois Society (reprint), Polity Press, Cambridge. 

2. Habermas, Jurgen, (1978), L`Espace public. Archeologie de la publicite comme dimension 

constitutive de la societe bourgeoise, Payot, Paris. 

3. Norris, P. (2000), Virtous  Circle: Political Communication in Post-Industrial Societes, 

CU Press, Cambridge. 

4. Miege, B. (1995), “L`espace public: au-de la sphere politique”, Hermes, pp. 49-61. 

5. De Proost, S. (2005), “Nouvel  espace  public, nouvel legitimite. Une television sans es-

pace public?”, MediaMorphoses, hors serie, pp. 95-99.  

6. Albert, P. & Leteinturier, C. (1999),  Les medias dans le monde: enjeux et diversites  na-

tionales, Elipses, Paris. 

7. Mescheriakoff, A.S. (2001), Droit de services publics, Presses Universitaires, Paris.  

8. Lamizet, B. (1999), Histoire des medias audiovisuals, Elipses, Paris.  

9. Albert, P. & Tudesq, A.-J. (1986), Histoire de la radiotelevision, PUF, Paris. 

10. Miguel, P. (1984), Histoire de la radio et de la television, Librairie academique, Paris. 

11. Emery, W. (1969), National and International Systems of Broadcasting, Michigan State 

University Press, East Lansing. 

12. Montagne, J.C. (1995), Histoire des moyens de telecommunication, PUF, Paris. 

13. Ojalvo, A. (1993), La Grande Bretagne et sa television, Champ Vallon, Paris. 

14. Bittner, J. (1991), Broadcasting and Telecomunication: An Introduction, Pentise Hall, 

Englewood Cliffs. 

15. Chevalier, J. (1995), “Genese et actualite du service public”, Dossiers de l’audiovisuel,  

no. 60. 

16. Missika, J.L. (1999), “Retour sur la notion de service public”, Dossiers de l’audiovisuel, 

no. 87. 

17. Atkinson, D. (1999), “La TV  publique  a l’ere de la concurrence”, Dossiers de 

l’audiovisuel, no. 87. 

18. Atkinson, D. & Raboy, M. (1997), “La radiotélévision de service public: les défis du XXI 

e siècle”, Etudes et documents sur la communication, UNESCO. 

19. Rumphorst, W. (2003), Model Public Service Broadcasting Law vith An Introductory 

Note and  Explanatory Comments, ITU, BDT, UNESCO, Geneve.  

20. The European Broadcasting Union (1996), Recommendation No. R (96) 10 of the Com-

mittee of Ministers to Member States on the Guarantee of the Independence of Public Service 

Broadcasting, 11 September 1996, available at: https://www.ebu.ch/files/live/sites/ebu/files/ 

Publications/Reference%20texts/CoE%20-%20Media%20Freedom%20and%20Pluralism/REF% 

20COE-CM%20R(96)10.pdf (accessed 12 November 2015). 

21. Musso, P. (2005), “Trois scenarios pour le service public”, MediaMorphoses, hors series, 

pp. 59-65.   

22. Cluzel, J. (1999), “Le financement du secteur public de l’audiovisuel”, Dossiers du 

l’audiovisuel, no. 87. 

23. Bourdon, J. (2005), “Quois de neuf dans le crise?”, MediaMorphoses, hors serie, pp. 9-

13.  

24. Legendre, P. (1976), Jouir du puovoir. Traite de la boureaucratie patriote, Editions de  

Minuit, Paris. 



ISSN 2312-5160 

© 2015  Актуальні питання масової комунікації 

20 

25. Murdock, G. (1992), “Citizens, Consumers and Public Culture”, Medias Cultures: Reap-

praising Transnational, Routledge, London, pp. 17-41. 

26. Jacka, E. (2003), “Democraty as Defeat. The impotence of Arguments for Public Service 

Broadcasting”, Television and New Media, vol. 4, no. 2, pp. 177-191. 

27. Garnham, N. (1990), Capitalism and Communication, Sage, London. 

28. Cintra-Tores, E. (2005), “Un point de vue portugais”, MediaMorphoses, hors serie, 

pp.151-157.   

29. Ibanez, J.C. (2005), “Espagne: climat de crise, vent de reforme”, MediaMorphoses, hors 

series, pp. 125-130.   

30. Stikelis, S. (1983), Radijas ir televizija, Informacinis zinynas, Vilnius. 

31. The European Parliament (1997), Treaty of  Amsterdam Amending the Treaty on Euro-

pean Union, the Treaties Establishing the European Communities and Certain Related Acts, 

available at: http://www.europarl.europa.eu/topics/treaty/pdf/amst-en.pdf (accessed 12 November 

2015). 

32. Brants, K. & Siune, K. (1992), “Public Broadcasting is a State of Flux”, Dynamics of 

Media Politics: Broadcast and Electronic Media in Western Europe, Sage, London, pp. 101-105.   

33. Lietuvos Respublikos Seimas (1990), Statute of Radio and Television of Lithuania, avail-

able at: http://www3.lrs.lt/pls/inter3/dokpaieska.showdoc_l?p_id=208 (accessed 12 November 

2015). 

34. Lietuvos Respublikos Seimas (1990), Parliament debate transcript, available at: 

http://www3.lrs.lt/pls/inter3/dokpaieska.showdoc_l?p_id=251300 (accessed 12 November 2015). 

35. Lietuvos Respublikos Seimas (1990a), Parliament debate transcript, available at:  

http://www3.lrs.lt/pls/inter3/dokpaieska.showdoc_l?p_id=251006 (accessed 12 November 2015). 

36. Lietuvos Respublikos Seimas (1992), Parliament debate transcript, available at: 

http://www3.lrs.lt/pls/inter3/dokpaieska.showdoc_l?p_id=251187 (accessed 12 November 2015).  

37. Lietuvos Respublikos Seimas (1996), Republic of Lithuania Law on Provision of Infor-

mation to the Public, available at: http://www3.lrs.lt/pls/inter3/dokpaieska.showdoc_l? 

p_id=286382 (accessed 12 November 2015). 

38. Lietuvos Respublikos Seimas (1996), Law on the National Radio and Television, availa-

ble at: http://www3.lrs.lt/pls/inter3/dokpaieska.showdoc_l?p_id=240843&p_tr2=2#zyma_ 

9s14poradijatv (accessed 12 November 2015). 

39. Lietuvos Respublikos Seimas (1995), Parliament debate transcript, available at:  

http://www3.lrs.lt/pls/inter3/dokpaieska.showdoc_l?p_id=239970 (accessed 12 November 2015).  

40. Lietuvos Respublikos Seimas (1995a), Parliament debate transcript, available at: 

http://www3.lrs.lt/pls/inter3/dokpaieska.showdoc_l?p_id=239040#zyma_5s57podir (accessed 12 

November 2015).  

41. Council of Europe (1994), “The Media in a democratic society”, Political Declaration, 

Resolutions and Statement, 4th Ministerial Conference: Mass Media Policy, Prague, 7-8 Decem-

ber 1994, MCM (94)20. 

42. Jackunas, Z. (1998), “Amzinas įtampos laukas”, Kalba Vilnius, no. 10, p. 2. 

43. Lietuvos Respublikos Seimas (1996), Parliament debate transcript, available at: 

http://www3.lrs.lt/pls/inter3/dokpaieska.showdoc_l?p_id=234542 (accessed 12 November 2015).  

 44. Open Society Foundations (2008), Television Across Europe: More Channels, Less In-

dependence. Monitoring Report, Open Society Institut, Budapest, New York, available at: 

https://www.opensocietyfoundations.org/sites/default/files/1fullpublication_20080429_0.pdf 

(accessed 12 November 2015).  

45. Lietuvos Respublikos Seimas (2002), Parliament debate transcript, available at:   

http://www3.lrs.lt/pls/inter3/dokpaieska.showdoc_l?p_id=188323 (accessed 12 November 2015).  

46. Lietuvos Respublikos Seimas (2010), Parliament debate transcript, available at:     

http://www3.lrs.lt/pls/inter3/dokpaieska.showdoc_l?p_id=363951 (accessed 12 November 2015).  



  ISSN 2312-5160 

 

  © 2015  Current Issues of Mass Communications 

21 

 47. Lietuvos Respublikos Seimas (2011), Parliament debate transcript, available at: 

http://www3.lrs.lt/pls/inter3/dokpaieska.showdoc_l?p_id=396928&p_tr2=2 (accessed 12 No-

vember 2015).  

48. Lietuvos žurnalistų sąjunga (2010), “LRT taryba išplatino viešą pareiškimą dėl skubotų 

įstatymo pataisų”, available at: http://www.lzs.lt/lt/naujienos/ziniasklaida_lietuvoje/archyvas/ 

p90/lrt_taryba_isplatino_viesa_pareiskima_ del_skubotu_istatymo_pataisu.html (accessed 12 

November 2015).  

49. Deltenre, I. (2010), “Europos transliuotojai gina LRT teise gauti pajamu  is reklamos”, 

available at: http://m.lrytas.lt/-12638203761262416693-p1-europos-transliuotojai-gina-lrt-

teis%C4%99-gauti-pajam%C5%B3-i%C5%A1-reklamos.htm (accessed 12 November 2015).  

50. Nord, L. & Glowacki M. (2010), “Public Service Media on the Baltic: The Role of the 

State?in Central and Northern European Media Systems. Special Issue”, Central European Jour-

nal of Communication, vol. 3, no. 4.  

51. Lietuvos Respublikos Seimas (2014), Law on the National Radio and Television, availa-

ble at: http://www3.lrs.lt/pls/inter3/dokpaieska.showdoc_l?p_id=471236 (accessed 12 November 

2015).  

 

 

 

 
  


